VelaroORANGE

Lär känna dina olika "gångartskroppar"  Publicerad: 2015-09-07 Hippson

Utdrag från en artikel i tidningen Hippson

Mer än bara hjälperna
Det man måste kunna som ryttare är mer än att bara trycka på hästen.
– Jag får ofta frågor som ”Hur gör man?”, ”Hur mycket trycker man?”, ”Hur mycket håller man?”. Jag uppfattar att många tror att samling har med mycket tryck mellan hjälperna att göra, men det vill jag komma bort från.
Du måste förstå din egen energinivå, som smittar av sig på hästarna, säger Karin.
– Jag skulle önska att alla ryttare på alla nivåer ville jobba med sin energinivå. Skapa en självinsikt för energinivån jag har här och nu, för det är vad hästen läser av.
 
Din energinivå får hästen att dansa
En ryttare ska inte bara kunna matcha olika hästar, utan också läsa av en och samma häst i olika situationer. Och förstå vad den behöver för att bli ”lagom”.
– Det här låter enkelt men kräver mycket självinsikt och övning av oss ryttare, menar Karin.
Alla hästar och människor har olika grundenerginivå, sedan växlar spänningen beroende på situationen.
– Man kan tänka sig en skala mellan noll och tio där noll är att ligga platt på marken och tio är ett otroligt oangenämt tillstånd med dysfunktionell spänning. Allt däremellan är det vi egentligen använder oss av. Vi måste utnyttja vår egen energinivå som ett verktyg för att få hästen att dansa, och inte bara öka trycket på hästen.
 
Gör så här:
Karin vill att du som läser den här artikeln just nu ska checka av din spänningsnivå. Tänk efter hur det känns i kroppen när du är på väg att somna, vilket ligger nära nollan på skalan. Jämför med en tia, som är kaotisk spänning. Här och nu – var ligger du på skalan?
– Sedan kan du pröva att ta några djupa andetag, andas ut och låta axlarna sjunka ned. Då kan du känna hur spänningsnivån sjunker. Vilken siffra hamnar du på? Blev det ett eller två hack ner?
Prova sedan hur du klarar att höja energinivån. Fokusera på inandningen och tänk att du andas in spänst och energi.
– Fråga dig vilket som föll sig mest naturligt, upp i energi eller ner i energi? Då har du en hint om vad du behöver träna på.
 
Fortsätt öva uppsuttet
Den här övningen ska sedan med in i ridningen.
– Fortsättningen är att medvetandegöra dina ”best case”-lägen i vardagsridningen. Tänk dig att du rider en övning – öppna, sluta eller volt – och när du verkligen får ”best case”-flytet i de olika rörelserna, försök att känna efter vilken energinivå du har i din kropp.
På det här sättet kan du bli medveten om vilken energinivå du behöver för att rida den perfekta öppnan, den bästa slutan, och så vidare.
– Hjälpgivning är en sak, men du ska också veta hur spänstig du måste vara i din egen kropp. På så vis får du en större medvetenhet om hur din häst känner inne på banan och kan märka om hästen är högre eller lägre i energi än vanligt. Därmed kan du matcha energinivån, för du har redan din kartläggning.
Om du har en häst som blir väldigt spänd på tävling kanske din energi ska ner ett par hack jämfört med hur du brukar rida, förklarar Karin.
– Om jag upptäcker att min häst är på 9,5 får jag nog tagga ner, ta några djupa andetag och lugna min egen energi så att hästen taggar ner. Man är två om det här. Om vi vill tävla är det vårt ansvar att matcha hästen.
 
 
 

Lär känna dina olika "gångartskroppar"